TRAINING & RESULTAAT

crossfit mart na de wod

Zoals gevraagd een blog over training en resultaat.

Laten we allereerst eens beginnen met het FEIT dat training ten allen tijde relatief is. Als oma van 73 een workout doet op haar niveau. dan wil dat niet zeggen dat het een goede training is voor jou – andersom uiteraard exact hetzelfde. Het zou best impressive zijn als oma op het zelfde niveau traint als jij. Maar zoals gezegd, training dus relatief: je traint op jouw eigen niveau en zelfs dit verandert van dag tot dag onder invloed van herstel, slaap, stress en voeding. 

Laten we eens kijken naar een praktisch voorbeeld van training en resultaat.

Je hebt 2 personen, beiden zijn van het zelfde geslacht, alleen de ene persoon is 170 cm lang en de ander 185 cm lang. De kleinere persoon weegt 70 kg en de grotere persoon weegt 95 kg. Beide personen gaan deadliften en de kleinere persoon tilt 150 kg en de grotere persoon 170 kg. Welk persoon is nu sterker?

Grote kans dat je nu zegt: de persoon die 170 kg tilt. Ja en nee… Als je gaat kijken naar maximum strength, dan ja, hij of zij tilt nou eenmaal meer kg’s. (denk aan crossfit en powerliften). Als je gaat kijken naar relative strength, dan is de kleine persoon sterker. Die tilt namelijk 2x zijn of haar lichaamsgewicht, terwijl de andere persoon dat niet doet. Hier zie je dus al gelijk het verschil van 2 personen die dezelfde oefening doet waarbij het lijkt alsof de ene persoon veel sterker is.

Dit is de reden waarom er in veel sporten gewichtsklasses zijn, bijvoorbeeld bij vechtsporten of gewichtheffen. Helaas is dit nog niet het geval bij CrossFit. Er wordt daardoor heel vaak gekeken naar de getallen: de kg’s op een barbell, de tijd die iemand nodig heeft voor een 500 m row of voor 50 calorieën op de airbike. We kijken vooral wat onze buddy’s doen tijdens de workouts en als onze ego’s even tegen zitten, proberen we ons aan het te meten.

Ik vind: STOP hiermee. Het heeft geen zin! Weet je hoe zwaar je buddy is? Weet je of je buddy goed geslapen heeft? Weet je of je buddy een goede of slechte dag heeft gehad? Grote kans van niet! Daarom, voor jouw maximale resultaat uit je training, focus je tijdens je training op jezelf, op wat jij kan en hoe jij je voelt. Vijf van de zes dagen trainen all out gaan, ga je niet vol houden. Kies dus je momenten uit, maar doe altijd je best! Dus… ben jij een stuk groter en zwaarder dan je buddy’s? Misschien ben je dan toch net niet zo sterk als je zelf denkt :).

Zodra je tijdens jouw trainingen elke keer het maximale uit je zelf haalt, zul je maximaal trainingsresultaat hebben. Maar dit is alleen niet genoeg. Factoren als voeding, slaap en stress spelen ook een grote rol hierin. Zorg dat je voeding on point is. Weinig tot geen toegevoegde suikers, alcohol of andere meuk. Goede bronnen van eiwitten, koolhydraten en vetten voor herstel, groei en energie.

Vermijdt stress (dit is tegenwoordig heel moeilijk) en neem je rust waar dat kan. Zorg dat je goed slaapt (check zo nu en dan je matras en kussen) en geniet vooral van het leven. Gelukkig is uit eten gaan tegenwoordig geen enkel probleem, ook daarin kun je prima gezonde keuzes maken. 

Training, voeding, stress en herstel vallen dus samen in je uiteindelijke resultaat, alleen goed trainen of alleen goed eten is niet genoeg. Alles moet kloppen, de grote vraag is alleen… Ben jij bereid te doen wat je moet doen??? Kijk eens naar de lange termijn en je doelen. Hoe fit wil ik volgend jaar zijn? Over 3 jaar? Over 10 jaar? En focus je dan op je eigen trainingsresultaat in lijn met je doelen. Dat is toch veel effectiever dan focusen op wat je buddy doet tijdens een workout? Think about it 🙂




Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.