DE ZIN & ONZIN OVER GOEDVOORNEMENS

de roeimachine bij physics Den Haag

Ik ben absoluut geen fan ben van goede voornemens. Dat wil niet zeggen dat ze verkeerd zijn – het kan voor jou namelijk prima werken (zelf ben ik nogal ongeduldig en als ik iets wil, dan liever gisteren nog). Wat ik een beter woord vind is ‘doelen hebben’. Deze kan je overal op toepassen zonder het teveel lading te geven dat je op 1 januari tegelijkertijd aan al je doelen moet werken. Of dit nu gaat om persoonlijke doelen, werkdoelen of sportdoelen maakt in dit geval niet uit.

Maar eerst even over goede voornemens. 16 december, je zit op de bank met een wijntje en wat snacks, en je hoort je zelf zeggen: 1 januari kap ik ermee en ga ik weer gezond doen! Ik ga sporten, gezond eten, stoppen met roken en de hele maand niet drinken.

Mocht jij tot de categorie mensen behoren die dit inderdaad heeft gedaan: vandaag is het 29 januari en check zelf even hoeveel doelen er al mislukt zijn. Als ik een gokje mag doen, de meeste of allemaal. Hoera, top gedaan! Misschien tijd voor een andere aanpak…?

Goede voornemens zijn behoorlijk radicaal. Vaak leg je direct een enorme druk op jezelf om je eraan te houden, en helaas is het meestal niet maar één doel. In plaats van goede voornemens te bedenken, zie het nieuwe jaar eens als een kans voor reflectie op jezelf. Ben je echt happy met hoe alles nu gaat? Is er één ding die je graag wilt aanpakken om je leven ietsje beter te maken? Wat is dat ene ding dat er het meest voor jou uitspringt waarmee je aan de slag zou willen gaan?

Ik zelf heb ook één ding die ik anders wil. Zo wil ik graag minder op mijn telefoon zitten – we zijn met elkaar namelijk best wel slaven van technologie. Het grootste probleem is dat we het zelf meestal niet zien, totdat je iets tegenkomt dat je aan het denken zet. Deze blog bijvoorbeeld.

Voor mij was dat een podcast (een van de dingen die functioneel zijn aan een telefoon). Het stukje telefoongebruik kwam ter sprake en in ALLE punten herkende ik mezelf. Zodra hij piept of trilt, hop ik er naar toe, en als ik even niks te doen hebt, hop telefoon alweer in mijn hand en na 33.4 seconden weer Instagram openen. Dat soort shit dus…

Maar… op de iPhone heb je tegenwoordig iets fenomenaals! Schermtijd! De beste uitvinding op het gebied van inzicht in je eigen gedrag. Ik zat gemiddeld 2 uur en 7 minuten per dag achter dat beeldscherm! Wat de fok!! Dat is gemiddeld 14,5 uur per week, 59 uur per maand, omgerekend bijna 2,5 dag… 2 en een halve dag per maand gewoon kwijt aan bullshit!!! Dat is de hele maand februari als je kijkt naar een jaar. Gewoon weg, foetsie, komt niet meer terug. Tijd die je had kunnen gebruiken voor tijd met je kids, Quality time met je hubby of vrouw, tijd voor vrienden of sport… tijd die je nooit meer terug krijgt.

Tijd is een van je meest kostbare bezitten, het enige in de hele wereld waarvan iedereen evenveel heeft! Arm of rijk, Hagenees of Amsterdammer, Amerikaan of Iranees. 24 uur per dag, oftewel 1440 minuten per dag die je beter zou kunnen gebruiken voor dingen die echt belangrijk zijn.

Dus wat heb ik gedaan? Alle tijdrovende, onnodige en vooral onzinnige dingen er van af gehaald. Dat is dus vooral alles wat met vermaak te maken heeft. Maar ik heb ook dingen eraf gegooid zoals Safari en Mail.

Ik hoor je denken, wat heb je er dan nog aan? Ik kan bellen en smsen, juist, de dingen waarvoor de telefoon ooit is bedacht. Voor de rest heb ik een laptop die ik alleen pak als ik iets moet regelen, en waarbij ik niet word afgeleid door allerlei flitsende apps… Het resultaat? Binnen één week van 2 uur en 7 minuten naar 1 uur en 7 minuten. 

Zonder veel moeite heb ik meer dan een dag per maand aan tijd gewonnen waardoor ik meer tijd heb voor dingen die er echt toe doen! Mijn vrouw die zwanger is, mijn dochter, de gym en de vrije tijd om te doen wat ik wil (die ik dus niet doorbreng op mijn telefoon). 

Wat ik hier graag mee wil zeggen is, sommige dingen hoeven niet moeilijk te zijn. Begin gewoon. Ook midden in het jaar. Of op een dinsdag. Vandaag. Als het niet lukt, dan zul je moeten kijken waar je prioriteiten liggen. Geen tijd om te sporten? Waarschijnlijk liggen je prioriteiten ergens anders. Niet kunnen stoppen met roken? Misschien is je eigen gezondheid niet belangrijk genoeg voor je. Zo kan ik nog wel tig dingen aankaarten, mar die kan jezelf ook bedenken. 

Dus. Denk er eens overna. Vandaag op 29 januari, wat is één ding waar je graag mee aan de slag zou willen? En begin gewoon. Nu, vandaag. En als dat een tijdje goed gaat, kun je gaan bedenken wat het volgende is waarmee je aan de slag gaat. Stap voor stap. Het hele jaar door je leven ietsje leuker en ietsje beter maken. Daar ben ik groot voorstander van.


Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.