makkelijk afvallen

Afvallen zonder moeite

Ook ik dacht vroeger te weten hoe ik moest afvallen. Ja je leest het goed, ook ik ben daar mee bezig geweest en nu we met z'n allen in deze crisis zitten kan ik best wel zeggen dat ook ik even moeite had om 'normaal' te eten en veel sneller geneigd was naar slechte voeding. Gevolg was dan ook dat ik mij in december niet bepaald prettig voelde en besloot om in januari weer 'normaal' te doen. Niet dat ik moet afvallen, maar even de ketting aan trekken is prima. Op de vraag wat normaal is is helaas geen eenduidig antwoord meer, zeker niet in deze tijd. Ook ik ben regelmatig op mijn bek gegaan doordat ik teveel wilde maar eigenlijk niet wist wat ik moest doen. Zeker als je gaat kijken hoeveel bullshit er geschreven is als je zoekt op afvallen..

Mocht je twijfelen, dit zijn niet mijn voeten trouwens ;)


zin over eten

Bullshit alert

Laten we eerst eens kijken naar alle bullshit in de wereld over afvallen en daar gelijk even korte metten mee maken.

1. Alle calorieën zijn gelijk..

2. Minder eten is beter voor je..

3. Je wordt dik van koolhydraten..

4. Vermijdt vet..

5. Honger hoort bij afvallen..

Dit zijn even 5 random dingen die ik regelmatig tegen kom en zal ze stap voor stap met jullie doornemen.

1. Alle calorieën zijn gelijk..

1. Dit is echt complete bullshit. Als het zo makkelijk zou zijn dat alles gelijk was dan hadden er vast minder te zware mensen in deze wereld geleefd. Ja, een calorie is een calorie, maar deze zijn niet gelijk. Zo zijn eiwitten bijvoorbeeld 4 calorieën per gram, vet 9 per gram en alcohol 14 per gram. Alleen daarin zit er al een behoorlijk verschil. Zo reageert jouw lijf ook verschillend op de calorieën die het binnen krijgt. 2000 calorieën aan alleen koolhydraten zal een heel andere uitwerking hebben dan 2000 calorieën uit eiwitten, koolhydraten en vetten. Dit uit zich niet alleen in hoe je je voelt maar ook in hoe je er uit ziet.

2. Minder eten is beter voor je..

2. Minder eten is niet perse beter voor je, minder eten is goed voor je als je teveel eet en daardoor niet afvalt. Tevens is te weinig eten niet goed voor je aangezien je dan een tegengesteld effect kan hebben. Als je te weinig voedingstoffen binnen krijgt gaat jouw lijf zich zelf beschermen door hetgeen wat het binnen krijgt op te slaan als vet.

Een goed voorbeeld is een crash dieet, je krijgt een bepaalde periode te weinig voeding binnen, valt 10 kilo af en 3 maanden later zitten er weer 15 bij. Dit is exact wat jouw lijf doet, zichzelf beschermen door extra vetten op te slaan voor het geval er weer 'crisis' is.

Het belangrijkste is dat je voldoende voeding binnen krijgt en meer gaat bewegen waardoor je meer gaat verbranden en op deze manier een calorie tekort krijgt. Beter is beter :)

3. Je wordt dik van koolhydraten..

3. Nee, je wordt niet dik van koolhydraten. Ook niet van suiker. Je wordt dik van teveel eten, te weinig bewegen en vooral ongezond eten. De combinatie van deze dingen zorgt voor een ongezond leefpatroon met als gevolg dat je aankomt of zelfs dik wordt. Klinkt hard, maar doe je echt zelf, niemand dwingt jou slecht te eten.

Een ander ding: je hebt koolhydraten nodig voor verschillende fysiologische processen in je lijf. De sleutelzit hem in de hoeveelheid koolhydraten welk soort.

4. Vermijdt vet..

4. Ook dit slaat nergens op aangezien je ook vetten nodig hebt voor processen in je lijf. Het is op zich best bijzonder dat er steeds een bepaalde 'rage' is op het gebied van voeding. Eerst is het 'vermijdt suiker' dan is het 'vermijdt vet' en dit wisselt elkaar door de jaren heen lekker af.

Vermijdt verzadigde vetten en transvetten en eet onverzadigde vetten die je kunt vinden in noten, vette vis of bijvoorbeeld avocado's.

5. Honger hoort bij afvallen..

5. Nope.. Je hoeft zeker geen honger te hebben als je wilt afvallen! Ik heb dit wel eens gelezen in een boek van een of andere bn'er :( Dit is echt complete onzin. Honger lijdt vaak tot verkeerde keuzes omdat jouw lijf exact weet waar het snel energie van krijgt. Ga maar na bij je zelf, als je echt honger hebt, waar neig je dan naar..

Voldoende eten is belangrijk, net zoals bewegen en welk soort voeding je eet.

Eentje die ik niet genoemd heb is de volgende:

If it fits your macro's 

Ook hier moet je mee oppassen! Zoals hierboven al beschreven, 2000 calorieën aan koolhydraten heeft een totaal ander effect op jouw lijf dan een gebalanceerd patroon. Tevens krijg je andere tekorten zoals bv vitamines en mineralen.


snel afvallen

Snel afvallen

Eerlijk antwoord?

Snel afvallen kan, mits jij dedicated bent! Een beetje half op je voeding letten en na je eten een half uurtje wandelen zal niet veel doen. Wandelen wordt door velen gezien als de magical pill maar is in mijn ogen echt zwaar overschat. Als je in de avond een half uurtje gaat wandelen verbrand je waarschijnlijk ergens tussen de 150-200 calorieën, afhankelijk van snelheid van wandelen, jouw lengte en gewicht en eventuele hellingen. Met een uurtje lopen zit je ergens rond de 250-300 calorieën. Het is dus nog steeds beter dan niks doen en wandelen heeft zeker vele voordelen voor je lijf en hoofd. Met snel doel ik trouwens op een maand of 3, dit in tegenstelling tot de paar weken die mensen vaak denken. Afvallen is een proces..

Als je echt resultaat wilt zoek dan iemand die daar voor geleerd heeft. Iemand die verder kijkt dan alleen je voeding maar ook kijkt naar lichamelijke beperkingen, slaap en stress. Het is soms echt te simpel, maar als je auto kapot is ga je ook niet zelf lopen rommelen, dan ga je ook naar iemand die weet wat hij of zij doet.

Het valt mij op dat er nog steeds veel mensen zelf aan de gang gaan en weinig tot geen resultaat behalen en geen hulp willen omdat het zonde van het geld is of omdat ze het zelf wel denken te weten. Investeren in jezelf, in jouw gezondheid is echt veel meer waard dan veel mensen denken.

Wat wil je als je 50 of 60 bent? Vitaal en fit zijn en met je klein kinderen kunnen spelen of overal pijntjes hebben en elk jaar minder kunnen? Alles is een keuze!


5 kilo afvallen

Wat te doen

Dit is dan de grote vraag waar veel mensen mee lopen, wat te doen? Hoe moet ik afvallen? Snel afvallen? 5 kilo afvallen?

Type het woord 'afvallen' maar in op google en kijk maar eens wat je allemaal tegenkomt. De zogenaamde top diëten die 10 kilo garanderen in 4 weken, 5 kilo vet verliezen2 weken en bla bla bla.. Kijk eens om je heen en kijk gewoon eens hoeveel mensen er een buikje hebben, te zwaar zijn of ongezond eten. Het zijn er vast meer dan je denkt.

Laat je ook niet misleiden door mensen die er slank uit zien. Ook deze groep mensen kan nog steeds ongezond leven en zelf een gevaarlijk hoog vet percentage hebben.

Wil jij goed en blijvend resultaat? Lees dan door :)

1. Zoek hulp!

Zoek iemand die jou kan helpen. Zoek iemand met wie je een klik hebt, die verder kijkt en die zelf gezond is. Het is best raar dat iemand zelf te zwaar is en jou gaat vertellen wat je moet doen toch? En zoek vooral iemand die geen standaard schema mee geeft. Ieder mens is uniek. Als je 10 mensen hetzelfde schema geeft heb je 10 verschillende resultaten.

2. Ga sporten!

Dit is best voor de hand liggend, maar wordt nog steeds onderschat. Zoek iemand die jou kan trainen. Als je een goede personal trainer zoekt heb je vaak een all-in pakket. In dit pakket wordt er gekeken naar je eetpatroon, blessures, slaap, stress en beweegpatroon. Als je bij iemand traint die niet verder kijkt zit je gewoon niet goed! Betaal je 20/30 euro per sessie? Zoek dan ook iemand anders, kwaliteit kost geld. Gemiddeld ben je voor een personal trainer zo'n 50/60 euro per sessie kwijt.

3. Ga er voor de volle 100% voor!

Als jij een beetje loopt aan te kloten dan is dit ook je resultaat. een half bakken resultaat. Als jij alles geeft en doet wat je moet doen kan je echt bizarre resultaten halen! Jij moet het doen, je coach of trainer geeft jou de tools. stukje eigen verantwoording.

De 80/20 regel werkt echt prima! Als je hier meer over wilt lezen kan je gewoon het dik gedrukte klikken.

4. Vermijdt Influencers en bn'ers..

Dit klinkt vast bot en ik heb er dan ook best even over nagedacht om dit wel of niet op te schrijven. Maar uiteindelijk wil ik dat mensen op een goeie plek terecht komen.

Voordat ik verder schrijf, niet elke bn'er of influencer is ruk, er zijn ook goede en dat zijn degene waarvan je dat weet of weet dat zij een achtergrond hebben in sport of voeding.

Blijf er verder gewoon vandaan, veel influencers zijn gewoon crap! Verdienen aan het verkopen van bullshit en hebben echt geen idee waar zij het overhebben. Geven geen fuck om jouw resultaat maar geven alleen om hun likes en de hoeveelheid volgers. Ik ga geen namen noemen, als je goed kijkt en wat graaft en zoekt kom je er zelf wel achter..


Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op