Wat zeg je? 80-20 regel?

wat te doen met voeding

Yes, het 80-20 principe!

De meesten van jullie kennen het principe vast wel, maar hebben geen idee hoe dit is ontstaan. In de vorige eeuw ontdekte een Italiaanse wetenschapper met de naam Pareto dit 80-20 principe. Hij deed de ontdekking voor het eerst in z’n moestuin. Hij ontdekte dat 80% van zijn bonenoogst afkomstig was van 20% van zijn zaaigoed.

Hij onderzocht vervolgens of deze verhouding op toeval berustte of niet, waarbij hij een herhaling van het principe ontdekte onder de bevolking van Italië: 20% van de bevolking in Italië bezat op dat moment 80% van het vermogen. Deze verhouding is inmiddels wijdbekend als het Pareto principe en is op veel meer dingen toe te passen dan alleen het vermogen van de Italiaanse bevolking.

Het gebied waar wij de 80-20 verhouding vaak voor gebruiken is voeding. Wanneer jij 80% van de tijd gezond eet, kun je onbezorgd genieten van die 20% lekkere dingen. Met de 80% krijg jij hoogstwaarschijnlijk voldoende voedingsstoffen binnen om gezond te zijn, en de 20% lekkere dingen zijn de dingen die het leven leuk (en lekker) maken. Daarnaast is het voor heel veel mensen lastig om 100% van de tijd goed te eten, en dus is de 80-20 verhouding een goede regel om van gezond eten een gewoonte te maken.

Toch zijn er met deze regel ook valkuilen. Een slecht voorbeeld van iemand die denkt dat hij of zij de 80-20 regel hanteert: maandag t/m vrijdagmiddag super strak eten, calorieën bij houden, geen alcohol en suiker om vervolgens op vrijdag aan het einde van de dag vol gas de VrijMiBo in te duiken, hamburgers naar binnen trappen, bier erbij en later op de avond nog even een shoarmaatje halen.

Dan sta je binnen 1 avond al op 2300 calorieën in de plus. Zaterdag naar de voetbal met de jongens, lekker biertje na de wedstrijd, ’s avonds op stap met nog een paar biertjes, weer bij de shoarma tent eindigen aangezien je toch ff moet eten. Zondag uitbrakken op de bank, terwijl je een pizza bestelt omdat je er compleet van af ligt. En op maandag? Op maandag eet weer netjes op werk met een eiwitshake en sla als lunch om dit weer vast houden tot de VrijMiBo . Herkenbaar?

Hoe een goed voorbeeld eruit ziet: Een goed voorbeeld is iemand die weet wat hij of zij eet, doordeweeks voornamelijk zelf kookt (of partner) met verse producten, zo min mogelijk pakjes, geen onnodige suikers en beperkt alcohol. Een gebalanceerde maaltijd is een maaltijd met de juiste hoeveelheden eiwitten, vetten en koolhydraten. Overdag voldoende groente en fruit per dag en opnieuw de focus op vers.

Als je zo leeft en dan op vrijdagmiddag een paar biertjes drinkt en een burger eet, is er echt niks aan de hand. Als je dan op zondag bij oma op de koffie bent en een stuk taart eet en in de avond pizza, dan is dat nog steeds prima in balans – zie hier de 80-20 verhouding in praktijk.

Natuurlijk zijn er verschillende voorbeelden van deze 80-20 verhouding in praktijk: sommige mensen vinden het fijn om iedere dag hun ‘20% moment’ te hebben, waar anderen dat liever bewaren voor het weekend.

Als je wilt afvallen, aankomen, sterker wilt worden, meer tijd wilt hebben voor je kids of gewoon eens dingen in het leven anders aan wilt pakken, dan is het noodzaak dat je balans vindt – juist met voeding. Het is de basis van je energie en zorgt ervoor dat jij die dingen kan doen die jij belangrijk vindt.

Heb je hulp nodig met het vinden van balans in je voeding? Kom dan eens langs voor een intake. Vaak kan je al na 1 sessie een hoop dingen leren en toepassen voor een gezonder en meer gebalanceerd leven. Of neem contact op met ons!


Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.